onsdag 5. august 2015

Flere sildakasser - og litt om kopykatter. Å bli herma etter...

(Kopiert fra Trollsmedbloggen)

Å være kreativ er en heltidsjobb. Særlig inni hodet. Vi som skaper ting gjør så utrolig mye uten at det syns!! Det leste vi forresten nettopp i avisa. Vi stakkars heldige kreative har aldri fri, og vi tjener minst.  Baaaah .. så dumme valg man tar? Eller???
Noen tror at det er det enkle lette liv å være skapende, å være kunstner, å lage ting, fine, morsomme, og sjelfyllte, og bare ting som gjør menneskene glade.... og der de gjenkjenner seg selv i "noe" udefinerbart..... Men  - man MÅ bare skape.  Når man har det i seg, må man før eller siden slutte med alt annet. Og skape.
Det er en urkraft og forme noe... å lete etter noe. Det er skaperverket.  En tanke føder sine ord, så sine skisser og så til slutt materialiserer det seg. Et halvt liv jobbet jeg med reklame. En stor del av den jobben er å KOPIERE; man forstørrer forandrer og bruker de samme kundens elementer -  som  logoer og varer ... til sitt. Nok om det. Det er IKKE kreativt.. og ikke skapende.
 Det er mange måter å kopiere på. Noe er lovlig, da kjøper man et mønster, og kunstneren har gitt tillatelse til bruk mot et visst beløp. På Etsy vrimler det av tutorials, altså lærefiler.. eller oppskrifter. Mange av dem er skikkelig gode.
Det finnes mange former for kopiering...
copycat2
Naturen kan man bare låne litt av, og likedan tradisjonelle gamle mønstere og former. 

Det er å finne i museumsfunn og naturens egne verk. Jeg har selv surfet museumsnett og laget meg masse av mitt eget vareutvalg, som er LITT spesielt.. ut fra gamle varer.  Jeg har laget mine egne versjoner av både garnkroker, flåttfjernere og osteknapper og flere andre ting, basert på gamle funn. Men jeg kopierer dem IKKE! Jeg bygger videre på dem og lagger inn litt av min egen kreativitet i dem.

copycat3

Mange av de gamle tingene hadde en hensikt, en mening, og de ble tradisjonelle grunnet i behov og tro.
Å lage glassperler er et gammelt håndverk som ble stjålet fra italienerne for noen hundre år siden. Det var så hemmelig at folk som laget perler måtte BO på øya Murano og produsere og de  fikk ikke lov å ta med seg noe vekk derfra annet enn ferdige glassvarer.
Nå lages glassperler for hånd på mange vis i mange land. Også her i Norge... selv om vi ikke er så mange.. jeg liker ikke å kopiere museumsfunnsperler, men noen tradisjonelle modeller MÅ jeg ha, siden en kreativ sjel trenger mat og penger for å kunne kreere.
Og kreering tar tid!
copycat6

Til helga er det marked i Gudvangen. Det er en oase i gamle håndverstradisjoner å se et vikingmared og hvordan folk gjenskaper produkter med gamle metoder og ny og gammel kunnskap. og perlene.. de dro jo vikinger og andre reisende med seg over hele kloden.
Perler gjør kvinner lykkelige, visste dere det? man bir lykkelig av å lage dem også... jeg begynte med perler da jeg var 13, det er snart 50 år siden. NÅ har jeg gått runda.
Ravn Design og formidling selger mine håndlagde perler omkring i Norge.. jeg har laget henne en sammenleggbar stand av ei sildakasse.


copycat1
Det krevde møøøe tenking å få til systemet...... det må ju funke og det trenger ikke bli kopiert nei...!!
.... Nå lager jeg et sett til meg selv, som alltid skal stå klart til å dra på marked. Og det skal ta lite plass i bilen. Banna bein...
copycat4
Jovisst kunne jeg laget perlesmykker av alle perlene og solgt ferdige smykker. jammen jeg gjør DET også! Men noen ganger må skaperkraften vandre videre, og folk samler perler og lager sine egne smykker eller identifiserer seg med sin perle.
Det gjelder ALLE fag... alle kreative uttrykk. Frigir man det som mønster, er det en viljestyrt handling, enten det er kjøpt eller gratis. og vil man kopiere så spør man om LOV.. og må tåle et NEI, dette er min måte. Basta!
Det er en hårfin grense mellom tradisjonell produksjon og kreativitet. Bearbeide modeller slik bunadfolket gjør eller bygge hus etter gamle metoder, Lage smykker, perler, eller male malerier. NOE er frivillig, annet kales inspirasjon. Grensa mellom inspirasjon og kopiering er ekkel....
Og det er en evig frustrasjon når noen alltid noen dager etter deeg legger ut en slags kopieert versjon av hva du nettopp publiserte. Jeg har utestengt et par sjeler på Facebooksida mi nettopp av den grunn.
Uansett hva man gjør, blir resultatet best om man tenker det gjennom og finner på SIN måte å skape på. DET bør copycattene vite, kopiering er dødfødt vare. Lager man en inspirert ting fordi man likte noe.. vel... finn den moralske og etiske grensa. Kopierer du hele vareutvalget og løsningen eller butikken.. TENK etter, hvor slemt er det? Og hvem taper på det? Kineserne..
I ei bygd jeg kjenner rett nedi bakkene her startet i mange år alltid maken næring som nettopp var startet av noen andre. Idaag er det nesten ikke næring igjen... HVORFOR det? Fordi det blir sjelløst, det er basert på tomhet og latskap å kopiere...  enten det er modeller eller løsninger  - eller tekster som er skrevet.

Sangtekster, bøker, tekster om varer i nettbutikker, det er ALT faktisk.. ÅNDSVERK. Det har tatt tid å skape, og tid er det vi må ha for å tjene til livets opphold. Så er det jo å håpe at Lov om opphavsrett og BONO kan beskytte oss mot tjuveraddene.. Selv blir jeg bare sint og overhøvler så det holder når noen gjør ting på akkurat min måte noen dager etter at jeg har vist frem tenkingen min.
copycat5

Forresten må jeg lage flere vakre glassgudinner. De er 5000 år gamle og regnes som verdens eldste smykke...  så de må jeg lage på MIN måte... ikke kopiere de gamle. Joda jeg har laget form til de gamle i keramikk,. men ikke laget dem... har ikke lyst å kopiere....


Akkja sann.. dette kunne man tatt inn i videre tenking og rettsaker og uthenging, der man ser folk har kopiert... men jeg har funnt ut at løsningen for meg når jeg føler jeg   blir kopiert.. er å være enda synligere, enda bedre og enda tydeligere i det jeg gjør. Overkjøring og overhaling. Slem trollkjerring.
Men nå må jeg jobbe videre med å bli ferdig med markedsutstillinga... jeg har allerede på dugnad malt lassevis av skilt til markedet. Det tok tre dager.... huffda...

Ønsker alle velkommen til vikingmarked i Gudvangen.
copycat8
Og Katla skal være med!! jeg MÅ bare få det til å funke.. og lage perler på køl....
___________
HUSK denne idag også da: Klikk inn og legg igjen et bilde!
linkparty
NETTBUTIKKENE MINE
http://lise.mystore.no   <-Er åpen men skal ha inn MER!
http://trollsmed.epla.no
http://marked.epla.no
http://kreativtsnop.epla.no <--perlebutikk

ALVETÅREFOLKET:
http://alvetaarefolket.epla.no
Følg Trollsmed på Facebook:
http://www.facebook.com/trollsmeden
Bloggen....
http://trollsmed.wordpress.com


Skrevet av:
Lise, Trollsmed
 http://www.trollsmed.com

Besøk oss på Facebook da! https://www.facebook.com/groups/handverksutsalget/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentar